Den 20 februari höll Osteoporosföreningen i Gävleborgs län sitt första årsmöte på flera år. Pandemin hade gjort att föreningens verksamhet hade lagts vilande och under fjolåret vaknade den till liv igen.

Årsmötet hölls i Funktionsrätts lokal i Hudiksvall. Till ordförande valdes Maj-Britt Norlander och styrelseledamöter är Britt-Inger Emilsson, Rut Kumbernuss, Edit Engström Jonsson och Marica Pålsson. Budget och verksamhetsplan för 2024 fastställdes och vårens aktiviteter presenterades.

Carina Enström

Efter årsmötet informerade osteoporossköterskan Carina Enström om osteoporosdiagnoser, olika behandlingar och den planerade utvecklingen inom regionen.

Under hösten 2024 skall en osteoporosskola introduceras och från och med 2025 beräknas den kunna ta form i hela länet. Det positiva arbetssättet som finns med en vårdkedja i vår region fortsätter. Röntgenutrustningen i Gävle behöver förnyas och helst utökas med en till i Hudiksvall men med den bekymmersamma ekonomi som Region har är det svårt att uppnå dessa önskemål.

Många frågor ställdes till Carina och medlemmarna blev nöjda med svaren. Den personliga kontakten som man har med osteoporossköterskorna är viktig liksom att få behandling och information. Kunskaper om sjukdomen och gemenskap med andra underlättar och bör starta i och med att diagnosen fastställs. Osteoporosförening tackade Carina för en uppskattad föreläsning och avslutade med att överlämna en blombukett.

Maj-Britt Norlander

Nämen hej!
Kul att du kom hit.

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, som kommer varje fredag eftermiddag.
Du får alla nyheter och inlägg som publiceras här på sidan.

Vi spammar inte! Läs vår integritetspolicy för mer info.

Om något inte fungerar när du försöker prenumerera - hör av dig här så hjälper vi dig.